Adviseur Chris Douma: ‘Zo kunnen we klanten goede duurzame oplossingen bieden’
‘Duurzaam herstel blijkt een perfecte manier om onze klanten te ontzorgen.’ Verzekeringsadviseur Chris Douma van Douma Assurantiën uit Haren maakt met zijn klanten regelmatig gebruik van het duurzaam herstelnetwerk van a.s.r. Hij vertelt over zijn ervaringen.
‘We zien steeds vaker dat klanten vragen naar duurzame oplossingen. Zo willen ze duurzaam boodschappen doen bij de lokale groenteboer en bij de slager, duurzaam autorijden en zijn ze bezig met duurzaam wonen. En daar hoort ook een duurzame verzekeraar bij met een duurzame oplossing bij schade. De markt verandert, en wij als adviseurs moeten daarin mee gaan.’
Lees hier meer over duurzaam schadeherstel
Bij wat voor schades zet je het duurzaam herstelnetwerk in?
‘Eigenlijk zetten we ze in voor hele diverse schades. Keukenbranden, lekkages in de badkamer, beschadigde kunststof kozijnen, een bad met een barst erin. We zetten ze vooral in omdat de herstellers snel inzetbaar zijn, wanneer de lokale aannemers geen tijd hebben. Helemaal niet voor deze relatief kleine klussen. Daarnaast leveren ze natuurlijk heel goed werk.
We schakelen bijvoorbeeld regelmatig Jansen Huybregts in, zij werken heel netjes en ook nog snel. En hoe een bedrijf als Polygon waterschade kan opsporen én het lek kan dichten is heel knap. Of Nomot, dat zijn een soort kunstenaars met schades aan bijvoorbeeld aanrechtbladen. Wat zij er nog van kunnen maken is fantastisch. En dat vinden onze klanten ook, die zijn allemaal heel blij dat hun schades zo mooi en netjes hersteld zijn.’
Hebben klanten ook de voorkeur voor herstellen boven vernieuwen?
‘Natuurlijk willen klanten alleen dat hun spullen gerepareerd moeten worden als dit minstens net zo mooi is als vervangen. Maar de kwaliteit van het geleverde werk is echt heel goed. Vooraf is het ook bijna niet te geloven dat dit zo mooi gedaan kan worden. Je denkt toch al gauw, er blijft nog wel een barstje of lijmrest zichtbaar, maar dat is echt niet zo. Je kunt na reparatie ook niet zien waar de schade precies zat. Dat is precies wat je wil, als je schade laat herstellen.’
We merken dat ook klanten die niet bekend zijn met deze duurzaam herstelbedrijven het wel graag een kans geven, want herstellen is immers minder ingrijpend dan vernieuwen. Bij een keukenbrand bijvoorbeeld heb je al gauw een nieuwe vloer en een nieuw aanrechtblad nodig, en eventueel nog keukenkastjes. Terwijl dit allemaal snel hersteld kan worden zonder dat je een halve verbouwing nodig hebt voor hetzelfde resultaat.’
Nog niet iedereen laat schades duurzaam herstellen. Hoe komt dat denk je?
‘Ik denk dat dat deels komt omdat mensen denken dat het duur is. Maar als ik naar de prijzen kijk, zijn die marktconform. Ook denk ik dat mensen gewoon niet weten hoe het werkt, onbekend maakt onbemind. Terwijl het zo geregeld is door even met a.s.r. te bellen. Bovendien trekt de snelheid en de deskundigheid van de hersteller je over de streep. Dat de klanten zo snel en zo goed geholpen kunnen worden is een fijne manier om klanten te kunnen helpen.’