Aan deze Q&A kunnen geen rechten worden ontleend. In de polisvoorwaarden is exact omschreven voor welke kosten er dekking bestaat. Bel ons gerust op 050-5340320 voor meer informatie.
Doorlopende reisverzekering
V: Mijn bagage is achtergebleven door de drukte op Schiphol. Heb ik recht op vergoeding van de bagage?
A: Komt jouw bagage later aan op je reisbestemming dan bedoeld? Dan ben jij verzekerd voor de kosten van het aanschaffen van noodzakelijke kleding en toiletartikelen voor de eerste dagen van jouw reis. Hoeveel u maximaal vergoed krijgt, vind je terug in de polisvoorwaarden (de meest voorkomende maximale vergoeding is € 250).
Bij vertraagde bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximum van € 1.300. De claim bij de luchtvaartmaatschappij moet binnen een week worden ingediend.
Annuleringsdekking
V: Ik heb mijn vlucht gemist door een lange wachtrij op de luchthaven. Heb ik recht op vergoeding van de ticket?
A: Heb jij jouw vlucht gemist door lange wachtrijen op Schiphol? Dan is hiervoor geen dekking op de reis- of annuleringsverzekering. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van de passagiers om op tijd bij het vliegtuig te komen
V: Heb ik recht op vergoeding bij vertraging van mijn vlucht?
A: Op de reisverzekering is er geen dekking. Ben jij door vertraging meer dan drie uur later aangekomen op je eindbestemming? Dan heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij als:
▪ jouw vlucht start in een EU-land, of
▪ je vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij.
Op de annuleringsverzekering is er in de volgende situatie dekking. Kom je met vertraging aan op jouw reisbestemming omdat je één of meerdere aansluitingen mist? Omdat de boot, bus, trein of het vliegtuig waarmee je reist onverwacht vertraging heeft? Dan ben je verzekerd voor aankomstvertraging. Deze dekking geldt alleen:
▪ als de reis langer duurt dan 3 dagen, en
▪ als je met minimaal 8 uur vertraging aankomt.
V: Heb ik recht op vergoeding bij een geannuleerde vlucht?
A: Is jouw vlucht geannuleerd? Dan biedt de reis- en annuleringsverzekering geen dekking. Wanneer de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht annuleert, heb je recht op een vergoeding of een alternatieve vlucht vanuit jouw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Neem voor een oplossing contact op met de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Naast de vergoeding van de vluchtkosten heb je in sommige gevallen ook recht op een extra vergoeding.
V: Mijn vlucht is geannuleerd. Heb ik recht op een vergoeding als ik een verblijf, huurauto, excursie of evenement los heb geboekt?
A: Je bent verzekerd als je de module annulering of garantie annulering hebt meeverzekerd en een van de onderdelen van jouw samengestelde reis onvoorzien uitvalt. Deze dekking geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen. Met samengestelde reis bedoelen wij een reis die bestaat uit apart van elkaar geboekte onderdelen. Je hebt dan bijvoorbeeld een reisticket en een verblijf los van elkaar geboekt. Het gaat alleen om vervoer en/of verblijf dat/die je vooraf hebt geboekt. De door de luchtvaartmaatschappij geannuleerde vlucht vergoeden wij niet.
V: Ik heb een pakketreis geboekt en nu gaat mijn vlucht niet door. Wat dan?
A: Op de reisverzekering is er geen dekking. De reisorganisatie zou het hele bedrag terug moeten betalen als er geen alternatieve vlucht is. Je hebt namelijk een compleet pakket geboekt, waaronder hotel, huurauto, vlucht en soms transfers van en naar de luchthaven vallen. Heb je zelf de reisticket en een verblijf los van elkaar geboekt? Dan heb je dekking voor de annuleringskosten, omdat de vlucht door onvoorziene gebeurtenis uitvalt.
V: Ik heb een los ticket of een pakketreis geboekt en nu gaat mijn vlucht niet door. De luchtvaartmaatschappij en/of reisorganisatie weigert de reis te vergoeden. Wat kan ik doen?
A: Als je er niet uit komt met de reisaanbieder dan kun je het beste een eventuele rechtsbijstandverzekering inschakelen.